
Järgmisel hooajal (2026.a. suvel) on Baltikumis ja Skandinaavias oodata 12V vöörimootorite tõsist defitsiiti. Ülemaailmse turumajanduse tingimustes on see tegelikult naljakas olukord – nõudlus on üha kasvav, aga pakkumine kukub äkki ära.
Arvasin, et see juhtub juba 2025.a. suvel, aga see polnud veel eriti märgatav. Miks ma siis arvan, et 2026.a. tuleb ses osas kehvem? Püüan seda põhjendada mulle teadaoleva infoga.
Kvaliteetsete vöörimootorite tootjaid on vähe.
Alates esimeste GPS-põhiste vöörimootorite turuleilmumisest ca 10 aastat tagasi on see muutunud paadist spinningupüügiga tegeleva harrastus- või võistluskalastaja asendamatuks abimeheks. Esimesteks pioneerideks olid selles vallas juba tuntud paadi-elektrimootorite tootjad Johnson Outdoors (Minn Kota mootorid) ja MotorGuide Inc (MotorGuide mootorid), kes kuulus Mercury mootori tootjate gruppi. Lisaks neile oli ka teisi üritajaid, aga hästitoimivat stabiilset GPS-ga mootorit polnud kellelgi ette näidata.
Mõlemad ettevõtted laiendasid oma tootmismahte ja mudelivalikuid ja suutsid esialgse ülemaailmse vajaduse edukalt ära katta. Igasugu Hiina jms päritolu brändid nagu Haswing, Saxa, Watersnake jne omasid USAs/Euroopas vaid marginaalset turuosa.
Mootoreid toodeti harjadega mootoritena, 12V, 24V ja 36V variantidena, tagamaks nende kasutamine erineva suurusega paatidel. Lisaks jaotati mootoreid korrosioonitaluvuse alusel ka mere- ja mageveemootoriteks. Nagu paljudes muudes sektorites, mis kasutavad akudel toimivaid väikesi elektrimootoreid, jõuti peagi selleni, et oleks mõistlik võtta kasutusele töökindlamad ja kauakestvamad (aga ka kallimad) harjavabad elektrimootorid. Siinkohal märkasid oma võimalust ka sellised meretehnika suurettevõtted nagu Navico (Lowrance ja Simradi tootja) ja Garmin.
Harjavabade mootorite turuletulek.
Navico ja Garmin tulid kiiresti turule harjavabade 24V/36V elektrimootoritega (Lowrance Ghost ja Garmin Force), mis oma käärkinnitusega olid disainitud eelkõige USA turule (madalates vetes toimetavatele madala pardaga bassi-püügi paatidele).
Nende mootorite sobimatus meie vetes ja ilmastikus kasutatavatele paatidele, üpris kõrge hind ja konstruktsioonilised möödalaskmised (Lowrance Ghostil on näiteks alumine veealune mootorisektsioon täis kaitsmata elektroonikat, mis kahjustub isegi väikese koguse kondentsvee sinna sattumisel) tähendavad seda, et neid mootoreid müüakse näiteks Balti riikides vaid üksikuid eksemplare aastas ja mingist arvestatavast turuosast ei saa rääkida.
Garmin sai muide oma veast üsna kiiresti aru ja tõi turule teise mudeli - Garmin Force Kraken -, mis Euroopa oludesse märksa paremini sobib ja on esialgsest Forcest märksa populaarsem.
Samal ajal jätkas Johnson Outdoors (Minn Kota) samuti harjavabade mootorite arendamist, mis päädis 2024.a. turule toodud Quest-seeriaga. Kõiki Quest-seeria mootoreid saab kasutada nii 24V kui 36V toitega – mootor tunneb selle ise ära ja vastavalt muutub siis ka mootori võimsus. Quest-seeria mootorid on veidi suuremad/raskemad ja märksa kallimad kui senised harjadega analoogid ja neid toodetakse Terrova Quest ja Ulterra Quest nime all. Lisaks nimetati senine soolase vee Ulterra ringi Instinctiks, nii et ka Instinct Quest on olemas.

Pilt 1. Minn Kota Instinct Quest on mõeldud 6m ja suurematele paatidele.
Samal ajal ei lõpetatud Minn Kota märgi all ka harjadega mootorite tootmist. Neile tehti mõningad elektroonilised uuendused ja nii on senised 12V ja 24V Powerdrive ja Terrova ja 24V Ulterra mudelid vähendatud sortimendis endiselt tootevalikus. Lisaks kergemale kaalule on need Questidega võrreldes ka tunduvalt soodsamate hindadega.
MotorGuide mootorite tootmine lõpetatakse.
MotorGuide ei suutnud vahepeal vöörimootorite tootearendusega eriti kaasa minna – neil olidki sortimendis vaid harjadega MotorGuide Xi3 ja Xi5 mudelid (12V, 24V ja 36V), mis püsisid muutumatutena ligi 10 aastat. Uuenduste tegemise asemel müüdi MotorGuide tootjaettevõte üldse Mercury kontsernist välja MasterVoltile (mis on tuntud nimi laevade elektriseadmete tootmisel). Mõni aeg hiljem ostis aga MasterVolti omakorda ära Lowrance ja Simradi tootja Navico. Kõigi nende vangerduste tulemusena lõpetati 2024.a. seniste MotorGuide Xi3 ja Xi5 vöörimootorite tootmine, ja 2025.a. kevadel teatati ka varuosade tootmise lõpetamisest. Ladudes jätkus MotorGuide osasid mudeleid veel 2025.a. juunikuuni, aga käesolevaks hetkeks on need igalt poolt otsas. MotorGuide varuosi meil hetkel veel on ja mootoreid hooldada ja remontida saab.
Kuna MotorGuide asemele oli midagi vaja, siis jõudis 2025.a turule uus Lowrance Recon harjavabade (24V/36V) vöörimootorite seeria. Tegemist on igati sümpaatse ja kvaliteetse mootoriga, mida kasutajad kiidavad. Lowrance Recon 24V/36V mootorid on sama võimsuse juures mõõtmetelt veidi väiksemad ja kergemad kui MinnKota Questid või Garmini Krakenid.

Pilt 2. Lowrance Recon on oma mõõtmetelt üsna väike - võrreldav MotorGuide mootoritega ja teeb võimsuselt silmad ette kõigile vanematele 24V mootoritele. Kirsiks tordil on uuenduslik joysticku ja ekraaniga pult, mis mugavalt pihku mahub.
12V mootorite tootmine ei suuda nõudlust rahuldada.
Probleem on tegelikult selles, et 12V mootoreid Reconi seerias esialgu lihtsalt pole, ja viimaste uudiste kohaselt ei jõua Lowrance meeskond 12V GPS-ga vöörimootoreid (olgu siis harjadega või harjadeta) turule tuua enne 2026.a. SÜGIST. Mis tähendab seda, et suuremate paatide omanikele (alates 5.0 m) on järgmisel aastal vöörimootorite valik üpris lai, aga väiksemate (alla 5 m) paatide omanikud peavad vöörimootorit valima vaid Minn Kota Powerdrive ja Minn Kota Terrova vahel. Paraku on Eestis enamik kalastajaid just selliste väiksemate paatide omanikud ja 12V mootorite ostjad. Meie senise kogemuse kohaselt on 70-80% Eestis/Baltikumis müüdavatest vöörimootoritest just 12V isendid.
Kuna talvel vöörimootoreid aktiivselt ei kasutata, siis on kevadhooaja alguses (märts-aprill) oodata suuremat tunglemist neil, kes on otsustanud uuel hooajal vöörimootori soetada. Ja pole sugugi kindel, et neid mootoreid sel ajal saada on. Kevadel on laod reeglina mootoritest üsna tühjad, 2025.a. tuli esimene Minn Kota mootorite saadetis Baltikumi alles maikuus.
Ostke oma 12V mootor ära enne kevadet!
Seetõttu soovitame enda klientidel ja kõigil kel vähegi vöörimootori soetamise plaan – ostke sel aastal endale vöörimootor ära sügisel või talvel ja ärge jätke seda kevade peale. Paadi külge paigaldada, akusid ja laadijaid lisada saate ju millal iganes, kui mootor olemas.
Kuna vöörimootorite puuduse probleem pole seotud vaid Eesti/Euroopa turuga vaid on globaalne, siis on väheusutav, et hetkel ainus arvestatav kvaliteetsete 12V vöörimootorite tootja Johnson Outdoors (Minn Kota) suudab hoobilt oma 12V mootorite tootmismahte üheks aastaks enam kui kahekordistada, et varustada nendega terve maailma harrastuskalastajaid. Pigem nähakse selles head võimalust hüppeliseks hinnatõusuks (konkurentsi ju pole!!). Kuna mingi osa paate (4.8 – 5.2m) on sellised, kuhu võib paigaldada nii 12V kui selle puudumisel vabalt ka väiksema 24V mootori, siis võib oletada, et tekkiv 12V mootorite defitsiit tekitab nõudluse kasvu ka madalama hinnaga (loe: harjadega) 24V mootorite segmendis. Ja taas on seal praegu ainsaks tootjaks seesama Johnson/Minn Kota.
Abivahend vöörimootori valijale.
Et oskaksid hetkel pakutavate vöörimootorite turul veidi paremini orienteeruda, siis panin kokku järgneva tabeli, millest on lihtne leida põhivastuseid tekkida võivatele küsimustele. NB! Panin tabelisse vaid mootorite põhitüübid ja nende soodsama otsa hinnaklassi. Enamikku neist tabelis toodud mootoreid on olemas ka magevee ja soolase vee mudeleid, erinevate jalapikkustega, lisatud anduritega ja ilma, jalapedaaliga ja ilma selleta jne variante. Eesmärk polnud kõiki võimalikke loetleda, vaid lihtsustada valiku tegemist saadaolevate mootorite hulgast.
| MOOTORI NIMETUS | TOIDE | HARJA- DETA | PULDIST VETTELASTAV | ÜHENDUV KAJALOODIGA | HIND ALATES | ||
| 12V | 24V | 24V/36V | |||||
| MotorGuide Xi3 - 55 | v | EI | EI | Lowrance | 1600 | ||
| MotorGuide Xi3 - 70 | v | EI | EI | Lowrance | 1900 | ||
| MotorGuide Xi5 - 55 | v | EI | EI | Lowrance | 1900 | ||
| MotorGuide Xi5 - 80 | v | EI | EI | Lowrance | 2600 | ||
| Minn Kota Powerdrive 45 | v | EI | EI | Humminbird | 1300 | ||
| Minn Kota Powerdrive 55 | v | EI | EI | Humminbird | 1400 | ||
| Minn Kota Powerdrive 70 | v | EI | EI | Humminbird | 1800 | ||
| Minn Kota Terrova 55 | v | EI | EI | Humminbird | 2300 | ||
| Minn Kota Terrova 80 | v | EI | EI | Humminbird | 2700 | ||
| Minn Kota Ulterra 80 | v | EI | JAH | Humminbird | 3900 | ||
| Minn Kota Terrova Quest | v | JAH | EI | Humminbird | 4700 | ||
| Minn Kota Ulterra Quest | v | JAH | JAH | Humminbird | 5600 | ||
| Minn Kota Instinct Quest | v | JAH | JAH | Humminbird | 6300 | ||
| Lowrance Ghost | v | JAH | EI | Lowrance | 4000 | ||
| Lowrance Recon | v | JAH | EI | Lowrance | 4200 | ||
| Garmin Force Pro | v | JAH | EI | Garmin | 4500 | ||
| Garmin Force Kraken | v | JAH | EI | Garmin | 4600 | ||
Tabel 1. Eestis levinud vöörimootorid koos ligikaudsete hinnatasemetega.
Kui meie eeltoodud jutt tekitas Sinus tunde, et Sul läheb 2026.a. uut ja kvaliteetset 12V vöörimootorit vaja, siis siit leiad selle vähese, mida üldse pakutakse.
Kõigi muude vöörimootorite osas võid samuti meile kirjutada, paigaldame igal aastal vöörimootoreid kümnetele paatidele, hooldame ja remondime neid ning oleme seetõttu kursis kõigi nende pakutavate mudelitega, millest ülalpool juttu oli.
Parimate soovidega,
Kalaretke Team



